Monday, August 23, 2010

Biltullar i Dagens GP

Skriver idag tillsammans med ordföranden i Gårda företagarförening Anders Bernwald på GP debatt om biltullar http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.430907-biltullarna-maste-bli-rattvisa


Biltullarna måste bli rättvisa
Biltullarna, som de är tänkta att se ut, slår orättvist beroende på vilken stadsdel man bor i. Motståndet bland allmänheten går över alla partigränser och politikerna går i otakt med medborgarnas åsikter, skriver Göran Lindblad (M) och Anders Bernwald, Gårda Företagarförening.
window.Fusion.space("440x60_mitt_i_art");
Relaterat
window.Fusion.space("150x60_hoger_art");
Den extra årskostnaden för en bilist i Göteborg kan efter den 1 januari 2013 bli 14 400 kronor. Det är den maximala summan som en bilist får betala per år för att finansiera de 14 miljarder som biltullarna skall ge under 25 år.
Tullen är ett sätt att finansiera nödvändiga väginvesteringar, vilket är nog så viktigt. Men då måste man:
1. Tala klartext och kalla det tull/skatt.
2. Placera tullstationerna så att inte vissa områden och grupper missgynnas.
Summan utgår från att en bilist i Göteborg använder bilen i 240 dagar och varje dag betalar den maximala trängselskatten om 60 kronor per dag. Detta gäller tillexempel Backa. Lundby/Biskopsgården och troligen även Gårda.
Speciellt de små konsultföretagen i Gårda drabbas hårt, detta kommer gå ut över sysselsättningen. Det verkar utsiktslöst att Göteborg skall få undantag så att flera passager på kort tid inte ger ny debitering. Det bli förödande för ensamstående i Biskopsgården med barn som går i skola i Backa.
Tullavgift utgår till och från skolan/dagis, till och från Backaplan, till och från scouter eller idrottsaktiviteter.
I Frölunda, och många andra stadsdelar, utgår däremot ingen tull vid samma körvanor.
Vissa områden straffbeskattas
Varför skall företag och affärer på Backa- plan och i Gårda straffbeskattas när Bäcke-bol och Frölunda torg blir tullfria?
Göteborgarna verkar inte särskilt tilltalade av trängselskatt. Vi upplever själv ett starkt motstånd bland allmänheten, bland både göteborgare och andra pendlare. Detta motstånd går över alla partigränser. Vi får en känsla av att politikerna inte går helt i takt med medborgarnas åsikter i frågan.
Var finns konsekvensanalysen?
Har någon räknat på konkurrenspåverkan för företag och butiker?
Hur påverkas privatekonomin för Göteborgare beroende på i vilken stadsdel man bor?
Så vitt vi förstått utgår förslaget enbart från intäkterna, det vill säga maximal beskattning utan hänsyn till enskilda och företag.
Avslutningsvis; vi är givetvis angelägna om nya infrastrukturinvesteringar, det behövs fler älvförbindelser och förbifarter, men förslaget som det utformats är oacceptabelt.

Göran Lindblad (M)
riksdagsledamot och kandidat till riksdagen 2010
Anders Bernwald
ordförande Gårda Företagarförening

1 comment:

Anonymous said...

Med tanke på att du tog dig tid och lade ner möda på att skriva en insändare så hade det hade varit bra om du hade börjar med att ta reda på de rapporter och utredningar som finns om trängselskatten. De finns bara ett Google-klick bort från dig!
Där hade du fått svar på de flesta, om inte rent av alla, av dina frågor.